Cambodjaaaa! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Linda en John Teluy en Nabuurs - WaarBenJij.nu Cambodjaaaa! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Linda en John Teluy en Nabuurs - WaarBenJij.nu

Cambodjaaaa!

Door: John en Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda en John

12 December 2006 | Cambodja, Preah Seihanouk

Joehoe! Daar zijn we weer!

Nadat we ons lekker verfrist hadden onder de douche waar Mekongrivier water uitkomt hebben we schone kleding aangetrokken die gewassen is in de Mekongrivier en zijn we naar zoetwaterdolfijnen gaan kijken in de Mekongrivier :).
Ze bleven helaas op 20 meter afstand en we hebben ze niet heel goed kunnen bekijken. Wel bijzonder om ze in de vrije natuur te zien. Daarna zijn we weer verder gereden langs de Mekongrivier om een paar schrale tempels te bezoeken.

De dag erna zijn we in 10 uur naar Siem Reap gereisd. Eenmaal aangekomen bij het busstation zagen we een aantal losgeslagen tuktuk chauffeurs achter een gesloten hek dringen. Nadat deze werd geopend ontstond er een ware stormloop richting ons. Ze stonden allemaal aan onze armen te trekken en in onze oren te schreeuwen, om gek van te worden.
Maar goed zonder kleerscheuren konden we de tempels van Angkor gaan bezoeken. 1 van de 7 wereldwonderen. In 3 dagen tijd hebben we de grootste en de mooiste tempels bezocht. De eerste 2 dagen op de fiets maar omdat we hier een lichte zonnesteek van overhielden hebben we de derde dag een prive tuktuk chauffeur geregeld. De bekendste tempel is Angkor Wat en hier hebben we zonsopgang bekeken. We moesten die dag dan ook om 4.40 opstaan, hoezo vakantie ;).
De tempels waren indrukwekkend mooi en soms ook heel hoog met steile trappen. John besloot om er 1 te gaan beklimmen en Linda bleef onder wachten omdat ze het niet veilig genoeg vond. Toen John na 15 minuten nog niet te zien was besloot Linda een rondje om de tempel te lopen en meerdere malen zijn naam te roepen, maar geen John. Mmm, toch maar eens een kijkje gaan nemen en na nog een paar keer roepen nog steeds geen John. Steeds sneller beklom Linda de steile tempel omdat ze dacht dat John gevallen was en raakte lichtelijk in paniek (lees: ernstig!). Aan de top gekomen zag ze nog steeds geen John. " Zou hij van de tempel zijn gevallen?"
Nee hoor, want toen Linda over het randje naar beneden keek stond John daar doodgewoon op de grond. Met stoom uit haar oren klom Linda weer van de tempel af. De daaropvolgende 30 minuten kunnen jullie zelf wel invullen :).
Dit was echter niet de enige irritatie van de dag. Ongeveer bij iedere tempel stonden er grote groepen mensen met te grote witte sportschoenen, hoog opgetrokken witte sportsokken, in de broek gestoken felle polo's, petten zo groot als een zonnescherm en de meest hightech foto apparatuur mét statief. De JAPANNERS. Goeiendag zeg wat een associaal volk! Als wij een foto wilden maken sprongen ze er voor om vervolgens complete familie fotosessies in 30 verschillende poses te maken. Samengevat: we hebben deze 3 dagen onze ogen uitgekeken en heel veel foto's gemaakt, mét of zonder JAPANNER in beeld.

Toen naar Pnom Penh. Hier hebben we de killingfields en een gevangenis bezocht, waar de 'Rode Kmer' heeft huisgehouden. Ongeveer 2 miljoen mensen zijn onder hun regime op gruwelijke wijze gemarteld, vermoord of door de honger omgekomen. Mensen werden geblinddoekt en vastgebonden en daarna werd hun hoofd ingeslagen om kogels te sparen. Vervolgens werden ze in één van de 86 massagraven gegooid, soms nog half levend.... Zelfs baby's en kleine kinderen werden tegen een boom doodgeslagen. Oftewel, het was allemaal heel verdrietig en aangrijpend. Bijna iedere Cambodiaan waar wij mee hebben gepraat heeft in deze periode wel iemand verloren.
Deze dag zijn we ook nog naar een weeshuis geweest waar we een zak rijst van 25 kilo hebben gedoneerd. Jammer genoeg wilde de leiding alleen nog meer geld lospeuteren voor medicijnen.

We waren wel weer toe aan iets ontspannends in de vorm van zon, zee en strand! En waar kan dat nou beter dan in Sihanoukville! Hier hebben we:
- De sirtaki in de zee gedanst totdat alle mensen ons raar aankeken omdat ze het schaterlachje van Linda hoorden;
- Samen met een Cambodiaan, als bestuurder, op 1 scooter gezeten. Enig kontcontact tussen John en de bestuurder was onvermijdelijk en Linda viel bijna van de scooter;
- In een boot door een national park gevaren om apen en dolfijnen te bekijken, die er niet waren...;
- Een ontoeristische berg beklommen. Een gids vertelde ons eerder die dag dat er wel tijgers en giftige slangen zaten. Dus, na 20 meter en wat geritsel in de struikjes besloot Linda om zich om te draaien.

Oftewel, het bevalt ons hier zo goed dat we nog een extra dagje blijven. Tot de volgende keer in Vietnam!!

Groetjes Linda en John

De foto's staan weer op http://il.fontys.nl/~dave/john/.
Voor het gemak hebben we er deze keer titels bij bedacht.

foto 1: dolfijnen in de Mekongrivier
foto 2: losgeslagen tuktuk chauffeurs
foto 3: de Bayon (Angkor Tempels)
foto 4: zonsopgang bij Angkor Wat
foto 5: eindelijk, een foto zonder JAPANNERS bij de 'Tombraider' tempel!
foto 6: martelwerktuigen en schilderijen in de gevangenis
foto 7: doodshoofden bij de killingfields
foto 8: pittig setje aan zee!
foto 9: gespierde splinter met fruit op zijn hoofd
foto 10: twee grote voeten en Linda in zee

• 12 December 2006 - 16:23

Bart:

Geen fotootjes te zien voor dun deze.

Niks tegen felle polootjes, anders beledig je je naamgenoot nog!!!

Enjoy!!

Bart

• 12 December 2006 - 16:28

G33RT3:

(Goed opgemerkt Bartje). Kan de foto's ook nie zien :-s Jaja...volg jullie ook nog hoor! Heel veel plezier daar en hopelijk kunne we jullie later nog bezichtigen ;-) Groetjes!!

• 12 December 2006 - 17:41

Sssssander:

ik zie ook geen polo's, slangen, dolfijnen of andere diertjes. Verder veel plezier in Cambodja. Maar waarom is John nou niet omhoog geklommen bij die tempel?

• 12 December 2006 - 18:05

Geert:

Rustig dame en heren, Dave zal vanavond de foto's op de site zetten, ze zijn wel mooi ik heb ze al gezien

• 12 December 2006 - 22:39

Sanne:

Haha, schitterend verhaal weer, vooral van de steile trap en John die à la magic ineens onderaan staat.. Hihi, arme Linda ;)
    Fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.. Wij ploeteren hier in het druilerige, maar ondertussen ook winderige en koude (ik zal jullie verblijf daar nog wat prettigeren maken :P) NL gewoon stug verder.. Het studie-einde nadert!
    Veel plezier daar nog en tot het volgende bericht :)

• 12 December 2006 - 22:40

Sanne:

Uhm.. tsja, prettigeren is tegenwoordig géén nieuw werkwoord, maar gewoon een typfout vanwege de drukte :S.. X

• 13 December 2006 - 01:08

Stefan@Aussie:

Die Japanners daar hebben we hier ook last van. Weet je hoe we dat probleem oplossen? Broek uittrekken en als die Jappenners een foto willen schieten, met je blote kont ervoor springen.
    En Tadaa aanschouw het resultaat: ruimte om zelf een foto te maken.

• 13 December 2006 - 09:39

Harrie:

Die Angkor tempeltjes zijn echt wel heel erg vetjes. Doen jullie erg goed. Zo te horen hebben jullie als verliefd stel het dara erg naar je zin, maar heb jij je kleren ook wel eens aan John. Ik zie je alleen maar zonder. Dat zal er dan wel bijhoren, denk ik.

Ook heb ik een nieuwtje voor jullie. Vanaf 17 januari ga ik stage lopen in Verbier. Helaas ben ik dan niet in hetzelfde land als jullie terugkomen. Als je nog zin hebt om een echte berg te beklimmen dan kom maar langs. Regel ik de berg wel even (Mont Fort).

Salut!

• 15 December 2006 - 10:57

Fiet:

Jullie zien er ondanks die zware dagen toch nog goed uit. Ik zie bij John gelukkig geen blauw oog, overgehouden na het "grapje" bij een tempel. John je hebt mazzel gehad. Maar een Duits spreekwoord zegt: Wer sich neckt, der liebt sich.
    Doei, Fiet

• 15 December 2006 - 11:31

Rianne:

Geweldige verhalen weer! maareh.. wat ik me wel afvraag.. zitten in cambodjaanse zeeën geen haaien Linda? (pómpóm pómpóm pómpóm.. ;) )

• 18 December 2006 - 09:37

Rolf:

Haha John. Mooi dat je Linda die tempel laat beklimmen. Ze trapt er nog in ook. Zal wel aan de provincie van herkomst liggen. Die tempels zijn trouwens wel vet.
    Linda om je tijdelijke baantje een vervolg te geven, ben ik zo gul geweest om geld te doneren aan het Juconi fonds. Je verwacht het misschien niet, maar ik had niks te doen en ik werd aangesproken, dus ik dacht laat ik eens een keer iets anders goeds voor de wereld doen dan alleen maar rondlopen.
    Succes met de verdere reis en ik check jullie laters

Groeten Rolf

ps. Hier is alles oke. Het gaat lekker op mn stage bij de Smiths. Met Roosje is ook alles goed en met ons samen nog beter. De groeten vanuit Utrecht!!

• 20 December 2006 - 19:18

Anja En Twan:

Heej wereldreizigers,

het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit moet ik zeggen, om jaloers op te worden! Twan en ik willen jullie een hele fijne kerst en jaarwisseling toewensen samen met de rest van de fam. Teluy van de Ulsheggerweg en nog veel reisplezier!!

xxxxxxx en Groetjes, Twan en (Tante)Anja (vanuit Gemert)