Good morning Vietnam!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Linda en John Teluy en Nabuurs - WaarBenJij.nu Good morning Vietnam!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Linda en John Teluy en Nabuurs - WaarBenJij.nu

Good morning Vietnam!!

Door: John en Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda en John

04 Januari 2007 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal, hopelijk hebben jullie allemaal leuke feestdagen gehad. Wij wel in ieder geval.

22 dec. hebben we de Teluytjes van het vliegveld afgehaald. Vreemd om elkaar na 2,5 maand weer te zien, maar wel heel leuk natuurlijk.

De dag erna zijn we naar de Cu Chi tunnels geweest. Vanuit deze tunnels vocht de Vietcong tegen de Amerikanen. Krappe tunnels, hele smerige boobytraps, maar heel interessant. En een jongensdroom van John kwam uit, we mochten met een AK-47 op een berg zand schieten. De knallen deden pijn aan je oren. 'S middags zijn we met de Teluytjes naar een oorlogsmuseum geweest. Echt indrukwekkende foto's en verhalen.

De dag erna zijn we met z'n tweetjes naar Mui Ne gegaan. Dit is het surf en kite paradijs van Vietnam, maar helaas hadden wij geen tijd om lessen te nemen. Wel hebben we samen mega grote knallende beukers gemokerd :)(Voor de mensen die dit niet begrijpen, we hebben in extreem hoge golven gedoken). Verder hebben we de rode en witte zandduinen bezocht (dit is een klein stukje woestijn), de Grand Canyon in miniatuur gezien, oftewel de red canyon en de fairy stream bewandeld. Dit is een rivier waar je tot je enkels in het water loopt met aan een kant een aparte rode/ witte kalksteen berg ofzoiets :). De laatste ochtend in Mui Ne zijn we met een scootertje naar een vuurtoren gereden. Deze lag toch iets verder weg dan we dachten en ineens stonden we in the middle of nowhere zonder benzine. Ongeveer 40 km. van huis met nog geen 2 uur meer voordat onze bus zou vertrekken. Oeps :) Via via kregen we een klein beetje benzine waardoor we toch naar een benzinestation (lees: gezin die een colafles gevuld met benzine voor het huis heeft staan) gereden. Snel naar huis gesjeesd, een hamburger naar binnen gepropt en op de bus gewacht die 2 uur te laat kwam, f*ck zooi :).

Maar goed uiteindelijk werden we 's avonds weer met de teluytjes herenigd in Nha Trang. Samen met een paar anderen van de reisgroep zijn we de dag erna gaan snorkelen en hebben we een pagoda en een hele grote witte Boedha bezocht. Hele leuke dag, maar 's avonds kregen we weer slecht nieuws vanuit Nederland. De andere opa van Linda was overleden. Weer een moeilijke beslissing voor pap en mam, maar na lang peinzen hebben ze toch besloten om te blijven, zodat het hele gezin bij elkaar kon blijven...

In twee dagen zijn we via Quy Nhon samen met het reisgezelschap naar Hoi An gereden. Hier zijn we op oudjaarsdag samen met de rest een eindje gaan fietsen. Plotseling begon het te regenen en iedereen toverde een fel gekleurde poncho voor de dag :) John en Luc hebben nog in hun onderbroekje een duik in de zee genomen, terwijl de rest bij een strandtentje ging schuilen. Vervolgens zijn we gezamenlijk in de stad wat gaan (vr)eten. Op te lage tafeltjes en te kleine stoeltjes moesten we onze eigen loempia's vouwen, met als gevolg een tering bende. De tafels werden constant bijgevuld en als je niet door at, duwde de serveerster het eten in je mond (letterlijk) :). 's Avonds zijn we met z'n allen oud op nieuw gaan vieren in de stad. Dit ging gepaard met de nodige biertjes, dansen met een paar ladyboys en natuurlijk waren wij als laatste thuis. Echter geen kater voor Linda :).

De bewoners van Hoi An hebben zeker een hele goeie start van 2007. Aangezien de Teluytjes alles kochten wat los en vast zat.

Op 2 jan. zijn we naar Hue vertrokken, hier hebben we gepooled in een Belgisch kroegje. Ook hebben we de 'verboden stad' bezocht en ons in een cyclo naar huis laten fietsen. 's Avonds hadden we een vlucht naar Hanoi. De Teluytjes hadden een vlucht eerder en zouden voor ons een kamer boeken in hetzelfde hotel. Toen wij om 24.00 aankwamen bleek de kamer al aan iemand anders te zijn vergeven. Voor 15 dollar zouden we bij de Teluytjes in 1 bed mogen slapen. Na navragen bleek de kamer echt te zijn geboekt voor ons en 15 dollar is dan belachelijk om nog durven te vragen. De conversatie die hier op volgde zorgde niet alleen voor kwade gezichten bij ons, waardoor we uiteindelijk de straat op werden geschopt. Maar om 0.30 valt het niet echt meer mee om een kamer te vinden. Of de hotels waren dicht of vol. Uiteindelijk vonden we een hotel waar we wel op de grond mochten blijven slapen, totdat de eigenaar een geniale ingeving kreeg. We mochten tot 5.30 op een besproken kamer slapen.

De dag erna met de Teluytjes rondgeslenterd in Hanoi, waar het heel erg druk is en niet heel veel te zien is. De mensen zijn hier ook een stuk minder vriendelijk, dan in Zuid Vietnam. Ze helpen je nauwelijks, sturen je de verkeerde kant op en gooien eten naar je hoofd. 's Avonds de nachttrein naar het koude Sapa (10 graden) waar we vanmorgen zijn aangekomen. We hadden al betaald voor de taxi van het treinstation naar het hotel van de Teluytjes (die een trein eerder hadden), maar bij aankomst wilde de chauffeur onze tickets zien, die we al aan iemand hadden afgegeven. Hij liep zelfs met ons mee naar binnen en bleef daar op zijn geld staan te wachten. Daar staat hij waarschijnlijk nu nog te wachten, want wij zijn door het raam van de Teluytjes naar buiten gesprongen :).

Tot de volgende keer!!!

Groetjes Linda, John en de Teluytjes

Ff voor de duidelijkheid, de map met de foto's heeft dezelfde titel als het verhaaltje, maar het kan zijn dat ze 1 of 2 dagen later op internet staan. Maar als ze er weer zijn, staan ze op http://il.fontys.nl/~dave/john/.

Foto 1: Ho Chi Minh by night
Foto 2: Schieten met een AK-47
Foto 3: Door de Cu Chi tunnels kruipen
Foto 4: John in een voor Vietcong op maat gemaakte ingang van een tunnel
Foto 5: Met de Teluytjes dineren
Foto 6: Ook hier hebben ze de Kerstman!
Foto 7: The Fairystream
Foto 8: Van de rode zandduinen roetsjen!
Foto 9: De red canyon
Foto 10: De witte zandduinen
Foto 11: Met de poncho's aan zee
Foto 12: De vreetschuur
Foto 13: Oudejaarsavond
Foto 14: Schattig oud vrouwtje (die geld wilde hebben voor de foto :))
Foto 15: Nieuwjaarsduik, ja je ziet John z'n ribben, en jaaa hij eet genoeg :)
Foto 16: Een mooie Pagoda
Foto 17: De verboden stad

• 05 Januari 2007 - 07:27

Rolf:

He Linda, John en de rest van de familie.
    Het verhaal klinkt goed. Volgens mij hebben jullie wel een leuke tijd gehad met zn allen. Jullie raken ook al echt bedreven in het ritselen van dingen die daar ook geritseld dienen te worden. John eet je wel genoeg? Ik zie je ribben. Ik denk dat je beter wat langer in die vreetschuur had kunnen blijven zitten.

Check jullie laters,

Rolf

• 05 Januari 2007 - 09:40

Esther:

Heey John en de Teluytjes!
    Zo te horen vermaken jullie je ondanks alles heel goed! Fijn on te horen! Ik vind de term 'de Teluytjes' toch wel erg grappig, die houden we erin ;) Jullie zijn inderdaad wat rebels aan het worden, en dat nog wel nu pap en mam in de buurt zijn... :)Oud en nieuw hier was ook erg geslaagd! Ik wens jullie ook nog een goed 2007!
    Nog heel veel plezier samen, en gedraag jullie he!

xxx es

• 05 Januari 2007 - 10:03

Bart:

Nogmaals gecondoleerd.

Dag beste mensen, nogmaals de beste wensen.

John moeten we je nu Juhn 'the gun' Nabuurs gaan noemen?

Vertel nog eens iets meer over ladyboys.... Zijn dat gewoon feminine typetjes of hebben ze echt goed huisgehouden?

Die Teluytjes klinkt inderdaad meer als een foute reallifesoap....

Veel plezier, gedraag je en lief zijn voor de fam.

Sterkte,

Enjoy!

Bart

• 05 Januari 2007 - 10:42

Dorien:

Linda John en familie teluy echt gecondoleerd. Wel erg dicht op elkaar die twee grote verliezen heel veel sterkte ermee!

Ik ben benieuwd hoe het jullie verder zal vergaan maar ziet er weer positief en belevingsvol uit! Heel veel succes daarzo en have fun!!!

Nog de beste wensen voor een jaar hopelijk vol succes geluk en avontuur!!!

dikke kus

• 05 Januari 2007 - 11:46

Fiet:

Ha "Vietnamezen",
    ik lees dat jullie er, ondanks alles, toch nog van kunnen genieten en dat gunnen wij jullie van harte.
    Nogmaals voor allemaal de beste wensen en alleen maar goede dingen voor de toekomst.
    Jeu en Fiet
    Doei!!!

• 06 Januari 2007 - 17:28

De Teluytjes:

linda john leo josé en luc,laat eens(als het kan) iets van je horen. Er zijn hier mensen die dat zouden waarderen. Groetjes en tot vrijdag. Een fijne terugreis voor leo-josé en luc.

• 07 Januari 2007 - 02:55

Stefan@Melbourne:

Gecondoleerd voor de hele familie en zoals Dorien al opmerkt, zeker dicht op elkaar. Heel veel sterkte ermee.

Ik vroeg me trouwens nog iets af: gaan jullie Bali nog bezoeken op je reis? Ik schat ongeveer rond April/Mei ergens in Bali te zijn. Mochten jullie in de buurt zijn, kan dat gezellig zijn.

Groeten

• 07 Januari 2007 - 16:20

Jack:

Hey John, Linda en fam.

De beste wensen nog voor het nieuwe jaar.

De foto's laten weer zien dat het zekers genieten daar is in het verre oosten :)...en dat jullie het nog goed naar jullie zin hebben.

Voor mij zit mijn avontuur er hier in Istanbul bijna op, nog wat tentamens maken en dan zit ik weer in Nederland...

Groeten vanuit Istanbul,

Jack

• 08 Januari 2007 - 08:27

Der Dafmeister:

Whahaha,...Geweldig! :D Dat laatste stukje van het verhaal vonk echt super, had mijn idee kunnen zijn! Ga zo door! Ik wil nog meer van zulke sappige verhalen horen :D