Welcome to the jungle - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Linda en John Teluy en Nabuurs - WaarBenJij.nu Welcome to the jungle - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Linda en John Teluy en Nabuurs - WaarBenJij.nu

Welcome to the jungle

Door: John en Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda en John

03 Februari 2007 | Singapore, Singapore

Hallo luitjes!

Toen we bij het ontieglijk rijke Brunei de grens over wilden gaan terug naar Maleisie, kregen we een microfoon onder onze neus geduwd en werden we geinterviewd. Dit omdat het 'visit Malaysia 2007' is en ze 50 jaar onafhankelijk zijn. In ons allerbeste Engels hebben we verteld waarom we Maleisie nou zo mooi vinden.
Hierna kregen we een lift en zijn we terecht gekomen in het plaatsje Limbang. Geen toeristen te bekennen maar wel een Pizzahut waar we inmiddels vaste klant van zijn en alle menu's van uit ons hoofd kennen. Vanuit hier zouden we de volgende ochtend de start maken aan een 4-daagse jungletrekking.

Op dag 1 gingen we met onze stoere binkie gids per boot naar zijn ouderlijk huis. Een 'longhouse'. Dit is een soort van rijtjeshuis op palen met 1 mega grote veranda. Hier hebben we 's middags een schooltje bezocht en een potje gevoetbald. 's Avonds hebben we gezellig met de ooms en tantes van onze stoere binkie gids longhouse wine (52% alcohol) gedronken. I.p.v. een bakje chips kregen we varkenshoofdsnacks aangeboden. Toch maar even gepast.

Op dag 2 begon het avontuur dan echt. Na een 3 uur durende boottocht werden we midden in de jungle gedropt en moest onze stoere binkie gids eerst een weg vrij kappen. Een stukje verderop begon onze 'headhunter trail'. Hier liepen vroeger de zogenaamde koppensnellers overheen om bij andere stammen hoofden af te gaan hakken. De hoofden werden als trofee aan de bruid geschonken. Dit vond Linda zo'n romantisch idee dat John opdracht heeft gekregen om dit ook te doen beej 't schuitwater, jullie zijn gewaarschuwd :). Na 11,4 km met onze backpacks op de rug waren we toch wel blij om bij onze overnachtingsplaats te komen.

Dag 3, de 'pinnacle track'. Wij dachten dat dit een eitje zou zijn na Mt. Kinabalu. Het is nml. maar 2,4 km met een hoogteverschil van 1000 meter. Na 400 meter vond Linda het nodig om haar knie tegen een scherpe rots te stoten. Na een huilbuitje en een kus van John op de knie stootte Linda na een paar 100 meter haar andere knie. Na een 2e huilbuitje toch maar verder geklommen. Dit kan nader worden omschreven als 'rotsklimmen'. We moesten de laatste 400 meter verticaal omhoog klimmen m.b.v. ladders en touwen. De rotsen waar superglad en Linda vond het heel eng. Maar uiteindelijk toch de top bereikt. Als uitzicht hadden we de pinnacles (zie foto). Toen moesten we weer naar onderen en er zijn bij Linda nog 2 huilbuien en een hoop scheldwoorden tevoorschijn gekomen. Ook nu waren we weer blij dat we na 9,5 uur terugkwamen bij onze houten keet.

Op dag 4 zijn we weer met de backpack op de rug naar de headquarters gelopen. Dit was nog 8,8 km.
Diezelfde dag zouden we naar Miri vliegen, maar door mist werd onze vlucht 'gecancelled'. Ohhhh wat vonden we dat nou erg. Nu MOESTEN we voor straf gratis in een superdeluxe resort overnachten ;). Hier hebben we onszelf even verwend (zie foto).
De volgende dag hadden we de vlucht naar Miri, waar geen reet te beleven is maar wel het leukste hostel van heel Zuid-Oost Azie ligt. Daarna met een nachtbus naar Kuching gegaan. Hier zijn we een paar dagen gebleven en hebben we 2 national parks bezocht. Het 1e national park (Bako) was te bereiken via boot. D.m.v. de open zee kon je daar komen. De zee was echter zeer wild en we dachten even dat we vissenvoer werden. We schommelden gevaarlijk op en neer en we lachten naar de bootbestuurder als een boer met kiespijn :). De bootbestuurder hield John vast zodat hij er niet uit kon waaien, hihi. De rest van de dagen in Kuching hebben we voornamelijk gebowld :).

Op 31 januari zijn we naar Singapore vertrokken. Goeiendag zeg wat een verschil!! We kwamen vanuit de jungle terecht in een supermoderne stad. Je ziet alleen maar dikke auto's rondrijden en de mensen hebben de allermodernste kleding aan. Wij voelen ons hier echt 2 arme ouderwetse sloebers.
We zitten hier nu al een aantal dagen en hebben o.a. Chinatown bezocht. Het is nu Chinees nieuwjaar dus extra mooi aangekleed. Gisteren zijn we naar de dierentuin geweest. Een paar mooie beesten gezien en de inrichting was ook heel mooi. 's Avonds hebben we nog de nightsafari gedaan. Eigenlijk hetzelfde als in de dierentuin rondwandelen, maar dan in het donker. Oh ja, wat we hier ook doen is niets dan (vr)eten. Chocolade, taart, M&M's etc. Hier is alles voor handen en in de jungle was dat niet dus nu maar even flink van profiteren. Kan John ook wat aankomen ;).

Tot de volgende keer!

De foto's staan weer op http://il.fontys.nl/~dave/john/.

Foto 1: Longhouse
Foto 7: Borneo vanuit het vliegtuig
Foto 8: Een hoop worsten in Chinatown, Singapore
Foto 9: Singapore by night
Foto 10:Witte tijger Singapore Zoo
Foto 11:Jachtluipaard " "
Foto 12:Zoek de verschillen ;)
Foto 13:Kleine kontjes zijn ook lekker
Foto 14:Vlinder
Foto 15:Vuurspuwen bij de nightsafari

• 03 Februari 2007 - 13:00

Ineke:

Heej snoeppie's,

zo te lezen gaat het fantastisch met jullie! tot snel weer, geniet ervan!

Liefs Ineke

• 03 Februari 2007 - 13:18

Stefan:

Wat een avontuur zeg!
    Is er in singapore trouwens ook zoveel smog? Toen ik in Hong Kong was barste het van de smog. Niet echt heel fantastisch moet ik zeggen maar goed.

• 03 Februari 2007 - 18:57

Daan:

idd zo te lezen gaat het fantaschtisch met jullie!!
    En genieten doen jullie wel.

Groetjes, Daan

• 04 Februari 2007 - 14:14

Bart:

Dag liefies,

zeker vaak op de paal geschoten in dat paaldorp John?

Vandaag magische lob van 25 meter in de bovenhoek 2 1 voor de rust in, en slechts met 6 2 verloren.

Met zijn tweeën op vakantie en dan nog jezelf verwennen John foeifoeifoei....

Enjoy!

Bart

• 05 Februari 2007 - 09:34

Harrie:

Hey het gaat jullie goed af daar! Komen Jullie wel nog ooit terug?

Hier in zwitserland krijgen we aan het einde van de week een school uit Singapore. Ik zal eens vragen of ze ooit een slaapplekje voor me hebben.

Harrie

• 05 Februari 2007 - 10:58

Fam Uit Kessel:

Heb het verschil gevonden!Het zit hem in de neus,volgens Rien. Verder heel veel groetjes van ons allemaal.Andrez heeft zijn voet gebroken en die zit nou in het gips.Dus geen carnaval!!!!

• 05 Februari 2007 - 13:34

Tamara:

Ik zou zeggen geniet maar lekker van de m&m's enzo, maar als ik al die nice foto's zie dan zou ik zo mijn m&mmetjes voor een tijdje opgeven :) Volgens mij gaat het jullie nog allemaal naar de zin, dus dat is mooi. eetze ;) x Tamara

• 05 Februari 2007 - 14:04

Dorien:

Dat gaat bij jullie echt wel snel zo!Dan zitten jullie hier dan weer daar. Met een moordend tempo door azie! haha kus

• 05 Februari 2007 - 15:25

Renate:

Ha Linda en John,

Ik vind het geweldig wat jullie allemaal doen en meemaken. Hoe lang willen jullie nog in Singapore blijven? En wat zijn de verdere plannen?
    Nou geniet er nog van en neem de tijd voor af en toe lekker te relaxen....
    Groetjes Renate

• 06 Februari 2007 - 02:11

Stefan:

He kids, ik verwacht ongeveer rond eind mei/ begin juni in Bali te zijn.

• 06 Februari 2007 - 12:00

Fiet:

Jullie geweldige verhalen en dus de belevenissen houden niet op. Het is toch prachtig om dit alles te kunnen meemaken, oke een paar huilbuitjes en wat schrammen op de "knietjes", dat moet kunnen.
    Singapore klinkt voor ons nog een beetje bekend in de oren maar jullie foto's zeggen ons niets meer.

Heel veel groetjes Jeu en Fiet.

• 06 Februari 2007 - 12:40

Jack & Sanne:

Hey John en Linda,

Ziet er weer allemaal geweldig uit en een mooi verhaal. Veel plezier in Singapore en geniet nog van het westerse comfort, wat die stad jullie te bieden heeft.

Groeten,

Een nu nog werkloze Jack en Overwerkte Sanne ;)

P.s. Een kus voor op de knietjes van Sanne

• 07 Februari 2007 - 19:26

Ellen:

Jeminee! Ik bezoek jullie site veel te weinig! Die foto....prachtig!!! En die verhalen! Ik ben helemaal paf! Ik wil ook deze reis maken! hahaha!

Jullie genieten, dat is zeker te zien en te lezen. Houden zo!

Greetz! Ellen